onsdag 23 oktober 2013

Mitt nya slagbord!

Jag skrev igår om att jag äntligen hittat ett slagbord och här är det! Är jätte nöjd med det, roligt att det är så fint bevarat också. Jag ville just ha ett trärent/omålat slagbord eftersom det skulle bli en sån fin kontrast mot alla andra målade (oftast vita) möbler som vi har. Många slagbord som vi tittat på har tyvärr varit målade och ibland måste man ju måla dom om ytan är så pass dålig och när det gäller att måla andra möbler som man hittar som är omålade tycker jag det är okej att måla dom om det inte är någon antikvitet om som sagt inte ytan är fördärvad för då är bättre att restaurera än att behöva slänga en möbel. Vi köpte slagbordet på en gård långt ute på landet i Bräkne Hoby. Det var nog den vackraste gård jag sett, stenmurar, gamla längor som ramar in gårdsplan och så det här fina gamla huset som är flera hundra år gammalt. Det var roligt att bara gå och titta där! Imorgon är mina stolar som jag har hållt på och målat och klätt om äntligen klara! Visar bilder på dom imorgon som sagt. Nu börjar jakten på lite "nya" stolar till det fina slagbordet, tänker mig pinnstolar och gärna i olika färger..




   Skulle tro att slagbordet är från 1800 talet och det är häftigt att original spikarna är kvar i skivan.







2 kommentarer:

  1. Fint slagbord och rosenstolarna passar bra till bordet tycker jag :)
    Kram
    Susanna

    SvaraRadera
  2. Tack, ja de passade bra trots att jag ställde ditt dom på prov från början :)

    SvaraRadera