onsdag 31 maj 2017

Glasverandan, pardörrar, rottingsoffa

Vår glasveranda är liten men ändå funktionell. När jag ritade den så ville vi både att den skulle passa in till huset samtidigt som den skulle rymma funktionen av en tvättstuga eftersom vi inte hade någon annanstans att sätta tvättmaskinen. Lösningen blev att vi byggde in tvättmaskin med pärlspont och golvlister, bänkskiva och ett draperi framför att det skulle smälta in. Fönstren och pardörren lät vi designa efter den antika pardörren och efter våra original fönster. Sen byggde den snickare vi haft till att renovera våra original fönster de nya fönsterna och pardörren i glasverandan. De målades med linolja och blev super bra på plats, de släpper in mycket ljus vilket gör det till det ljusaste rummet i huset. Golvkaklet velade jag länge med, valde mellan Marrakech och de som vi tillslut valde. De här golvplattorna är mer tåliga är de vi hade tänkt, kräver ingen specialbehandling vi läggning eller efteråt vid städning samtidigt som de ändå liknar den stilen, mönster som jag tyckte om med Marrakech. Färgen på plattorna valde jag för att de skulle vara åt det mer diskreta hållet (en del golvplattor är väldigt färgstarka vilket också är fint) och passa ihop med den antika pardörren.
När glasverandan stod klar och det var dags för att inreda så letade jag länge efter en vit rottingsoffa och när det gått ett tag och jag inte hittade någon så köpte jag en mörkgrå som jag målade vit - där kom den nya färgsprutan till pass!

 

 

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar